• امروز : پنج شنبه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۲
0

تبریز اولین کاندیدای راه اندازی مترو بعد از تهران

  • کد خبر : 8791
  • 13 تیر 1394 - 19:57
تبریز اولین کاندیدای راه اندازی مترو بعد از تهران

به گزارش دارانیوز، امروزه و با گذشت ۱۵۲ سال ازآغاز فعالیت اولین خط مترو در جهان، این وسیله به عنوان یکی از نشانه های پیشرفت و توسعه شهرها و کشورها محسوب میگردد و تعداد اندکی از کشورهای جهان هستند که ازاین تکنولوژی بهره ای ندارند.  طراحی مترو در ایران، در سال ۱۳۵۳ در تهران، شروع […]

۱۴۰۰به گزارش دارانیوز، امروزه و با گذشت ۱۵۲ سال ازآغاز فعالیت اولین خط مترو در جهان، این وسیله به عنوان یکی از نشانه های پیشرفت و توسعه شهرها و کشورها محسوب میگردد و تعداد اندکی از کشورهای جهان هستند که ازاین تکنولوژی بهره ای ندارند.

 طراحی مترو در ایران، در سال ۱۳۵۳ در تهران، شروع شد و شاید بتوان  این تاریخ را، زمان رسمی ورود مترو به ایران دانست.
تبریز اولین کاندیدای راه اندازی مترو بعد از تهران 
شاید تبریز را بتوان اولین شهر کشور بعد از پایتخت برای راه اندازی مترو دانست به گونه ای که با توجه ویژه صورت گرفته از سوی مسئولان به این شهر و وجود برخی زیر ساخت ها در این حوزه در نهایت با طرح موضوع احداث مترو در مجلس شورای اسلامی، مجلس سال ۶۹ مطالعه و احداث قطار شهری را در ۴ خط درون شهری و یک خط حومه ای تصویب کرد اما، یک دهه طول کشید تا سازمان قطار شهری تبریز تاسیس شود.
یک سال بعد از آن در سال ۱۳۸۰ ، مطالعات امکان سنجی خطوط قطار شهری آغاز شد تا این که در نهایت، در جلسه بیست و نهم شورایعالی ترافیک شهرهای کشور، احداث خط ۱ قطار شهری تبریز تصویب و عملیات اجرایی آن سال ۱۳۸۱ آغاز شد.
با گذشت نزدیک به ۱۳ سال از آغاز اجرای ساخت مترو در تبریز، مردم این شهر هنوز در انتظار بهره برداری از تنها خط مترو در شهر خود هستند، انتظاری که به گفته محمد اسماعیل سعیدی نماینده مردم این شهر در مجلس شورای اسلامی سبب بی اعتمادی آن ها به مدیریت شهری و وعده های مسئولان در به ثمر رساندن این طرح شده است.
طرفین به تعهدات خود عمل نکردند 
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: به دلایل مختلف روند ساخت پروژه هایی که بین دولت و شهرداری به صورت مشترک اجرا می شود کند پیش می رود که علت آن را باید در عمل نکردن طرفین به تعهدات داده شده از سوی خود و نیز نبود توان مدیریتی کافی برای اجرای چنین پروژه هایی دانست.
محمد اسماعیل سعیدی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اینکه در مقاطع مختلف روندساخت مترو به تاخیر افتاده است ادامه داد:در مقطعی موضوع وارد نشدن لوکومتیوهای مترو و واگن های آن برای بهره برداری از خط  مطرح شد و علت راه اندازی نشدن مترو تبریز را به این موضوع ربط دادند اما،با تلاش همه جانبه ای که از سوی نماینگان مردم در مجلس و رایزنی آنان با مسئولان دولتی برای صدور مجوز ورود واگن ها به کشور صورت گرفت واگن ها تحویل شد اما‏ خبری از افتتاح مترو نشد.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی،نبود ثبات مدیریتی و توان کافی برای اجرای طرح هایی به این حجم و وسعت را از دلایل طولانی شدن روند ساخت مترو در تبریز دانست و اظهار داشت: اجرا نشدن تعهدات میان شهرداری و دولت در کنار ضعف های دیگر باعث شده است روند ساخت مترو در این شهر طولانی شود که این موضع را باید با اتخاذ تدابیر مناسب مدیریت و آن را برطرف کرد.
مطالعات اولیه اشتباه و امکان سنجی ها دقیق نبود 
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح های امکان سنجی و مطالعه اجرای متروی تبریز دارای اشکالاتی بوده است توضح داد: طولانی شدن روند مطالعات اولیه اجرای طرح  زمان زیادی برای آغاز پروژه گرفت و از سوی دیگر، و دقیق نبودن این مطالعات سبب بروز مشکلات جدی در روند اجرای کار شده است.
پایان دولت قبل وعده راه اندازی مترو تبریز بود 
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی بایادآوری اینکه دولت قبل وعده راه اندازی مترو را تا پایان دوره خود داده بود اضافه کرد:وعده های افتتاح طرح از سه ماه تا یک سال بارها و بارها از سوی مسئولان تکرار شده است و همین وعده های بی عمل منجر به دلخوری مردم تبریز از این روند شده است که باید به این روند و عملکرد پایان داده شود.
سعیدی با اظهار داشت:اینک مدت ها است واگن های مترو در اختیار شرکت بهره برداری راه آهن شهری تبریز شده است و با این وجود، بهانه ها برای بهره برداری نشدن از مترو در این شهر ادامه دارد و به نظر می رسد عمدی در این زمینه وجود دارد.
وی، از حرکت واگن های مترو در خط مترو تبریز در ماه های گذشته خبر داد و گفت:مسئوذلان مترو ۸ ماه قبل گفتند که حرکت واگن ها برای تست مسیر در حال انجام است و بزودی شهروندان تبریزی می توانند از این وسیله استفاده کنند در حالی که  اینک مدت ها است این تست در حال انجام است و از مسافرگیری مترو خبری نیست.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان خواستار توجه جدی مسئولان برای راه اندازی مترو در تبریز شد و گفت: انتظار مردم از مسئولان شهری و دولتی این است که با برنامه ریزی و دقت در عمل مقدمات بهره برداری سریعتر از مترو در این شهر را برای کاهش ترافیک و آلودگی هوای آن در دستور کار قرار دهند.(خانه ملت)
لینک کوتاه : http://www.daranews.ir/?p=8791

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.