به گزارش داراخبر،مصطفی مولوی، صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: در سیستم مترو برای هر کیلومتر ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه میشود، با توجه به اینکه بردن مترو به فرودگاه مقرون به صرفه نبود تا به خاطر ۵ مسافر هزینه گزافی کرد، از اینرو فرودگاه با سیستم جدید از جمله ترانوا یا روی سطح اجرا خواهد شد که هزینه یک سوم مترو را دارد.
وی با بیان اینکه احیای مسیر قونقا از راهآهن که در مسیر اتوبوس BRT قرار دارد اذعان کرد: برای این مسیر از سیستم جدید ERT استفاده شده که هزینه آن برای ۱۵ کیلومتر، ۳۵۰ میلیارد تومان برآورد شده است که البته به جای برق از روش مغناطیس استفاده میشود که نمونه آن در استرالیا و چین است، اگر در سال ۹۶ خط یک را تمام میکردیم برای این خط هزینه ۶۰۹ میلیارد تومان لازم بود ولی با وجود تحریم ها این رقم دو برابر شده است.
۲۲۳۰ نفر در سازمان مرکزی مترو تبریز شاغل هستند
مولوی خاطر نشان کرد: ۱۷۰۰ نفر در خط یک، ۴۳۰ نفر در خط ۲ و ۱۰۰ نفردر سازمان مرکزی مترو شاغل هستند که میزان اشتغال مترو و تعداد پیمانکاران با افزایش اعتبار، افزایش مییابد.
وی با بیان اینکه بهره برداری این دو فاز فقط در حد سوار و پیاده کردن بود و ایستگاهها به صورت کامل آماده نشده بودند،تشریح کرد: در فاز یک مشکل پله برقی در ۶ ایستگاه داشتیم که به اتمام رسیده و تحویل شرکت بهرهبرداری شده است، برخی از ایستگاههای این مسیر به دلیل آماده نبودن در مدار نیست.
کل هزینه کرد مترو ۲ هزار ۶۳۴ میلیارد تومان می باشد
مدیر عامل سازمان قطار شهری گفت: تا به امروز برای خط یک، ۲ هزار و ۵۱ میلیارد تومان به ارزش واقعی ۶ هزار و ۲۰۵ میلیارد تومان، هزینهکرد برای خط ۲ متروی تبریز ۵۷۷ میلیارد تومان یا به ارزش به روز شده یکهزار و ۱۵۳ میلیارد و میزان هزینه برای خط ۳، شش میلیارد تومان یا به قیمت به روز شده ۱۰ میلیارد تومان است.
وی در مورد ایجاد تغییرات در کریدور خط ۳ بیان کرد : این خط قبلا از ترمینال شروع شده و از زیر پادگان و از زیر خیابان ارتش و خاقانی رد شده و به ۴۲ متری رسیده و به آذربایجان میرسید که با تغییر کریدور، از ترمینال شروع کرده به میدان حکیم نظامی و شریعتی و بازار به مفتح و بیمارستان عالی نسب میرسد.
مولوی در ادامه گفت:۱۵ کیلومتر به ۷,۵ کیلومتر کاهش یافته و ۳ هزار میلیارد صرفه جویی کردیم که بیمارستان را به شبکه ریلی وصل کنیم ، تلاش میکنیم خط ۳ را پس از اتمام خط یک، در سال ۹۹ به ردیف بودجه بیاوریم تا متروی تبریز را به شهرهایی مانند اصفهان و شیراز برسانیم.
وی با بیان اینکه بودجه اعتبارات سال۹۸، از محل شهرداری ۲۸۰ میلیارد تومان و از محل دولت ۱۲۰ میلیارد تومان است اظهار داشت: یک اوراق یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی نیز وجود دارد که با مبلغ منابع جاری ۱۸ میلیارد تومانی، میتوان بودجه سال ۹۸ را یک هزار و ۶۱۸ میلیارد تومان اعلام کرد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری اذعان کرد: در سال جاری، ایستگاه خط ۲ حفاری خواهد شد و خط یک نیز تا پایان سال به بهرهبرداری میرسد و عملیات پیریزی برای شفت در خط ۳ و تکمیل مطالعات خط ۴ را خواهیم داشت.
وی خاطرنشان شد : امسال سال سختی برای کشور بود ولی با وجود مشکلات زیاد دنبال منابع مالی و فاینانس بودیم، پیمانکار و کارفرما برای فاینانس خط ۲ تلاش زیادی کردیم که چین در نهایت پس از دوندگی زیاد، زیر قولش زد و کلا منتفی شد اما در خط یک مجوز فروش اوراق مشارکت را گرفتیم.