پلمپ باک کامیون های ترکیه لغو شد

به گزارش دارانیوز:در مورد آخرین وضعیت پلمپ کامیون های ترکیه و وضع حاکم در دو سوی مرز با آقای غلامیان، رئیس پایانه مرزی بازرگان گفتگو کردیم: آخرین وضعیت روند پلمپ کامیون های ترک به چه صورت است؟ لغو شد. این تصمیم در آبان ماه اتخاذ شد و از ۱۰ آذر اجرایی شد و در ۱۸
دلیل اتخاذ تصمیم پلمپ کردن باک کامیون های ترک چه بود؟
این درخواست خود کشور ترکیه بود.
در رسانه های ترکیه این گونه منعکس شد که درخواست لغو پلمپ از سوی کشور ایران بوده است آیا این موضوع صحت دارد؟
نه خیر معاون وزیر حمل و نقل ترکیه، در جلسه ای که برای رایزنی با دولت ایران، در تهران حضور داشتند از طرف ایرانی درخواست کردند پلمپ کامیون های ترکیه، لغو شود و پس از این درخواست آقای کشاورزی که در این جلسه حضور داشتند طی نامه ای به پایانه های گمرکی کشور ابلاغ نمودند که تا رسیدن به یک توافق جامع، در تمام بخش های حمل و نقلی، قضیه پلمپ منتفی می باشد. و از تاریخ ۱۸ آذر ماه این دستور اجرایی شد تا در نشست های بعدی به راه حلی جامع دست پیدا کنند.
پیش تر اعلام شد که دلیل اتخاذ تصمیم پلمپ کامیون ها عمل مقابله مثل با افزایش چند باره عوارض توسط کشور ترکیه برای کامیون های ایرانی در چند ماه گذشته است.
نه خیر. این تصمیم به درخواست کشور ترکیه اتخاذ گردید؛ چون در شرایطی که نباید بین کشورهایی که مبادلات تجاری دارند عوارض گرفته شود، به اخذ عوارض می پرداخت و در پاسخ به رد این عمل درخواست کردند که باک کامیون هایشان در مرز ورودی ایران پلمپ شود و چون کامیون هایشان آمادگی این عمل را نداشتند، این روش جوابگو نشد.
چرا روش پلمپ جوابگو نشد؟
امکانات کامیون ها برای پلمپ مناسب نبود.
آخرین وضعیت صف ایجاد شده از کامیون ها در مرز چگونه است؟
در طرف ایران، در حال حاضر صفی وجود ندارد البته هنوز در طرف ترکیه شاهد صف هستیم.
آیا یکی از علل وجود صف در مرز ترکیه می تواند ظرفیت کم گمرک ترکیه باشد؟
ظرفیت گمرک ترکیه روزانه ۳۵۰ خودرو می باشد که از سالیان دراز بدین صورت است ، و با توجه به درخواست چندین باره ایران در مورد متناسب سازی ظرفیت گمرک ترکیه با گمرک ایران اقدامی صورت نگرفته است. این ظرفیت، نهایتا تا ۴۰۰ خودرو قابل افزایش است و طی روزهای اخیر که به خاطر پلمپ شدن باک ها و عدم وجود امکانات لازم در کامیون های ترک این روند به کندی صورت می گرفت، صفی طولانی در مرز ترکیه ایجاد شد که، با توجه به لغو پلمپ نیز، روزانه حداکثر ۴۰۰ کامیون از ترکیه موفق به خروج می شود و کامیون های ترکیه مجبورند حداقل ۳ روز در مرز منتظر خروج بمانند.
بعضی از کامیون ها حاوی مواد غذایی بودند که بنا به گفته رانندگان کامیون های ترک در مرز فساد بودند و اعلام کرده بودند تنها ۱۲ روز مهلت دارند تا بارشان بدون اینکه فاسد بشوند، تحویل داده شوند.
تا کنون هیچ گونه گزارشی مبنی بر فساد بار کامیون های ترک به ما نرسیده است و معمولا محموله های غذایی که امکان دارد فاسد بشوند، با ناوگان یخچالی حمل می شود که در شرایط بحرانی، در چنین زمان کوتاهی، دچار فساد نمی شوند.
آیا به هنگام منتفی شدن قضیه پلمپ به کامیون های حامل مواد غذایی اولویت عبور داده شد؟
هیچ گونه تقاضایی مبنی به دریافت اولویت نشده است و درضمن گزارشی هم از فساد مواد قضایی از سوی ارزیاب ها دریافت نشده است.
اصلا در کل قانونی در قوانین گمرکی برای اولویت دادن به مواد فساد پذیر از جمله مواد غذایی لحاظ شده است؟
نه خیر. چنین قانونی لحاظ نشده است؛ چون مواد فسادپذیر باید در ناوگان یخچالی حمل شوند.
آقای غلامیان در پایان از پاسخگویی صبورانه و شفاف سازی موضوع از شما نهایت سپاس را داریم.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰