اتوبان تبریز – بازرگان کلنگ زنی شد ولی هنوز ناتمام است

داراخبر،استاندار آذربایجانشرقی گفت: در شورای اقتصاد ۷۰۰ میلیون یورو فاینانس برای انتقال آب ارس به تبریز تصویب شد و وقتی پرسیدیم فاینانسر این پروژه چیست، گفتند در دولت قبل تصویب شده ۱۰۰ درصد فاینانس خارجی باشد در حالی که هیچ تامین کنندهای در دنیا قبول نمیکند تامین کننده ۱۰۰ درصدی باشد و حداقل باید ۱۵ درصد آورده داشته باشیم.
به گزارش داراخبر،مجید خدابخش صبح امروز در مراسم افتتاحیه دومین هماندیشی سند تدبیر توسعه آذربایجانشرقی اظهار کرد: در دهه چهل رژیم قبلی برای توسعه مدلی را انتخاب کرده بود و بر اساس همان مدل بعد از تشکیل سازمان ایدرو در تبریز مجموعههایی مثل تراکتورسازی و ماشینسازی با تکنولوژیهای غربی شروع به فعالیت کردند؛ همانطور که ذوب آهن در اصفهان شروع شد و ما هم همین مسیر را ادامه دادیم.
وی افزود: در اکثر این سرمایهگذاریهای دولتی توجیه اقتصادی فاکتور نبود و بیشتر توجیه اجتماعی مطرح بود؛ این در حالی است که الان منابع غنی دولتی در اختیار ما نیست و ما باید توسط بخش خصوصی کشور و استان را آباد کنیم و به بخش شبه دولتی مثل صندوقهای بازنشستگی، بنیادهای تعاون و انواع واحدهای شبه دولتی که منابع قابل توجهی دارند، تکیه کنیم.
خدابخش تصریح کرد: لازم است عناصری که برنامهها را اجرا میکنند رویکرد اقتصادی داشته باشند؛ ساختار اداری ما هم برای روشهای قبلی شکل گرفته و متکی به فروش منابع نفتی است؛ باید افرادی باشند که به روشهای جذب منابع با رویکرد اقتصادی مسلط شوند که این توانمندی آموزش می خواهد و سازوکارها را باید بتوانیم تنظیم کنیم.
استاندار آذربایجانشرقی یادآور شد: در شورای اقتصاد ۷۰۰ میلیون یورو فاینانس برای انتقال آب ارس به تبریز تصویب شد و وقتی پرسیدیم فاینانسر این پروژه چیست، گفتند در دولت قبل تصویب شده ۱۰۰ درصد فاینانس خارجی باشد در حالی که هیچ تامین کنندهای در دنیا قبول نمیکند تامین کننده ۱۰۰ درصدی باشد و حداقل باید ۱۵ درصد آورده داشته باشیم.
این مسئول اذعان داشت: سازمان برنامه و بودجه ما هم باید اصلاح شود و باید فکر، ساختار، روشها و شیوه نامهها را هم متحول کنیم تا بتوانیم از منابع بهره بریم و ساختار اجرایی باید پشتیبانی مناسبی از سوی بخش خصوصی داشته باشد.
وی با بیان اینکه یکی از دلایل عدم توفیق پروژههای بزرگ سند تدبیر توسعه استان این است که ساختار اداری تفکرات خاص قبلی خود را دارد و حال ما میخواهیم خروجی متفاوتی از این ساختار داشته باشیم، افزود: اتوبان تبریز – بازرگان کلنگ زنی شد ولی هنوز ناتمام است؛ چند نیروگاه جدید با ۵ هزارمگاوات که قرار بود شروع شود نشد، چرا که ساختار اداری به قوت قبلی خود باقی بوده و تغییر نیافته است.
استاندار آذربایجانشرقی متذکر شد: آموزش، توانمندسازی و تغییر رویکردها و روشها در سازمانها ضرورت دارد تا بتوانیم برنامههای سند تدبیر توسعه بازنگری شده را اجرا کنیم و استان را توسعه دهیم.
لازم بذکر است دومین هم اندیشی سند تدبیر توسعه به همت سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی و با همکاری استانداری و دانشگاه تبریز روز ۲۰ مهر در تالار وحدت و دانشکده اقتصاد، مدیریت و بازرگانی دانشگاه تبریز در دو بخش عمومی و کمیته های تخصصی برگزار شد.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰