تاریخ انتشار : شنبه 16 تیر 1403 - 11:54
کد خبر : 35635

« مسعود پزشکیان» نهمین رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران شد

« مسعود پزشکیان» نهمین رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران شد
چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه پانزدهم تیرماه، به پایان رسید و «مسعود پزشکیان» با ۱۶۳۸۴۴۰۳ رای برنده انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم شد.

به گزارش داراخبر، با پایان شمارش آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، آرای ماخوذه به ۳۰ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۱۵۷ رسید که با توجه به آمار اعلام شده درباره واجدین شرایط رای در این دوره یعنی ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر، مشارکت ۴۹.۶۸ درصدی را نشان می‌دهد.

در شامگاه جمعه و پس از شمارش و تجمیع کل آرا، محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور صبح امروز شنبه ۱۶ تیرماه ۱۴۰۳ در جمع خبرنگاران مستقر در ستاد حاضر شد و گزارش پایانی از نتایج شمارش آرا را ارائه کرد.
تعداد کل آرا ماخوذه شمارش و تجمیع شده ۳۰۵۳۰۱۵۷ رأی
آرای آقای مسعود پزشکیان ۱۶۳۸۴۴۰۳ رأی
آرای آقای سعید جلیلی ۱۳۵۳۸۱۷۹ رأی
درصد مشارکت: ۴۹.۸
بر همین اساس، آقای مسعود پزشکیان به عنوان منتخب چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، معرفی می‌گردند.

مسعود پزشکیان کیست؟

مسعود پزشکیان دارای مدرک دکترای حرفه‌ای پزشکی و تخصص جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز و همچنین فوق تخصص جراحی قلب از دانشگاه علوم پزشکی ایران است.

این پزشک و سیاستمدار ایرانی در ۷ مهر ۱۳۳۳ از پدری آذربایجانی و مادری کُرد در مهاباد به دنیا آمد. او تحصیلات ابتدایی خود را در زادگاهش مهاباد طی کرد و سپس به ارومیه رفت و در هنرستان کشاورزی ارومیه، دیپلم صنایع غذایی گرفت. پس از اخذ دیپلم، در سال ۱۳۵۲ جهت انجام خدمت سربازی به شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان منتقل شد و در همین دوره بود که به پزشکی علاقه پیدا کرد و در نتیجه در سال ۱۳۵۴ و پس از اتمام خدمت سربازی، دیپلم دوم خود را در رشته علوم تجربی اخذ کرد و در سال ۱۳۵۵ در رشتهٔ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز پذیرفته شد.

پزشکیان مدرک فوق تخصص جراحی قلب از دانشگاه علوم پزشکی ایران دارد لذا در کابینه دوم سید محمد خاتمی، از ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ سمت وزیر بهداشت را بر عهده داشت.

او سال ۱۳۸۶ به عنوان نماینده حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو به مجلس راه یافت و در دوره دهم، به عنوان نایب‌رئیس اول مجلس انتخاب شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.