تاریخ انتشار : یکشنبه 5 مرداد 1393 - 0:27
کد خبر : 1129

معیار موفقیت طرح‌های سرمایه‌گذاری در تبریز چیست

معیار موفقیت طرح‌های سرمایه‌گذاری در تبریز چیست

به گزارش دارانیوز:وجه اشتراک همه ی این اظهار نظرها، «ضرورت حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی» است. از استاندار گرفته تا فرماندار وشهردار و اعضای شورای اسلامی شهر تبریز، همه و همه فعالیت بخش خصوصی در پروژه های بزرگ و به ویژه طرح های شهری را عامل مهم اشتغال زایی، زیبایی و عمران شهر و

به گزارش دارانیوز:وجه اشتراک همه ی این اظهار نظرها، «ضرورت حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی» است. از استاندار گرفته تا فرماندار وشهردار و اعضای شورای اسلامی شهر تبریز، همه و همه فعالیت بخش خصوصی در پروژه های بزرگ و به ویژه طرح های شهری را عامل مهم اشتغال زایی، زیبایی و عمران شهر و در نهایت خلق افتخار برای تبریز و آذربایجان تلقی می کنند.

اما وقتی موضوع سرمایه گذاری وارد فازعملیاتی و عقد قرارداد می شود، اختلاف نظرها و اختلاف سلیقه ها نمود عینی پیدا کرده و بر فضای دستورالعمل های مشارکت و سرمایه گذاری تشکیک و دودلی حاکم می شود.

2102

مجتمع تجاری لاله پارک تبریز

در طی سالیان اخیر، از مجموع سرمایه گذاری های بزرگ صورت گرفته در تبریز « لاله پارک» به عنوان یکی از نمونه های موفق سرمایه گذاری بخش خصوصی مورد استناد مسئولان شهری و مدیران استانی قرار می گیرد. در کنار نام این مجموعه، از طرح های ناپخته دیگری هم یاد می شود که نماد سرمایه گذاری های شکست خوردهاست. « طرح آیسان» همان سرمایه گذاری بخت برگشته ای است که به دلیل فراهم نبودن بسترهای کاری و ضعف ساختارهای موافقتنامه و چه بسا سستی و کاهلی برخی از دست اندرکاران و سرمایه گذار، از بیراهه شکست و بلاتکلیفی سردرآورد. در حالی که تاوان زخمی کردن پیکر شهر و نیمه کاره نهادن آن را شهر تبریز و مردم آن باید بپردازند.

طرح آیسان به خاطر وسعت و مساحت پروژه و نیز تعداد واحدهای تجاری و تفریحی و خدماتی آذربایجان و تبریز جزو یکی از بزرگترین سرمایه گذاریهای تبریز به شمار می آید. اما حالا بنا به دلایلی گاه روشن و گاه مکتوم در نیمه راه رها شده تا فرصتی دیگر ومجالی بهتر!

در آنسو موفق خواندن طرحی مانند «لاله پارک» نیز تابع معیارهایی است که هنوز برای مردم، بخش خصوصی و رسانهها مشخص نشده است. اگر تنها میزان مراجعه مردم به این مرکز و یا  میزان فروش واحدهای تجاری را معیار کامیابی یا ناکامی طرح قلمداد کنیم ساده انگاری است. چرا که تبعات اجتماعی و فرهنگی کوتاه مدت نبوده و در بلند مدت قابل ارزیابی است. امیدو آرزوی همهی شهروندان تبریزی این استکه این طرح با توجه به میزان اشتغال زایی بالا و ارزش افزوده ایجاد کرده در منطقه رشدیه تبریز، بیش از پیش موفق و پر رونق باشد.

 با این حال و در شرایطی که در گوشه وکنار این شهر ساخت و راه اندازی مجتمع های بزرگ تجاری و اداری و مراکز مدرن خرید پا گرفته معیارهای موفقیت یا عدم موفقیت یک مجموعه بر اساس شاخص های علمی معتبر ( نظیر: اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، اثرات زیست محیطی، توریستی و …) باید بازتعریف شود.

مجتمع تجاری آیسان تبریز

اینکه سخنگوی شورای اسلامی شهر تبریز در یک مصاحبه مطبوعاتی از لاله پارک به عنوان پروژه ای موفق و از آیسان به عنوان یک طرح شکست خورده یاد می کنند، هرگز برای مردم تیزبین و نکته سنج تبریز مورد قبول نیست. مردم تبریز و همه سرمایه گذاران گذشته و حال تبریز منتظرند تا شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری به عنوان متولی اصلی و جذب کننده و حامی سرمایه گذاری بخش خصوصی معیارهای خودرا به طور شفاف اعلام نماید.

تردیدی نیست که یکی از مولفه های موفقیت طرح های سرمایه گذاری، نحوه، شکل و میزان حمایت مسئولان از سرمایه گذاران در اجرای پروژه است. چارچوب های حمایتی و شکل و میزان این حمایتها تاکنون در تبریز شفاف نبوده تا آنجا که به عنوان مثال در همان طرح توسعه لاله پارک بعد از کش و قوس بسیار و پس از ورود فرمانداری به قضیه، سهم شهرداری از رقم 25 درصد به 22 درصد تقلیل یافت. اینکه لاله پارک موفق بوده و اعطای امتیاز بیشتر برای سرمایه گذار آن به خاطر این موفقیت نوعی سیاست تشویقی و «پاداش» تلقی می شود هیچ اشکالی ندارد و ضروری هم هست. اما  ساختار و مبنای این تصمیم گیری های شهری_ سیاسی ( به لحاظ دخالت یک نهاد سیاسی مانند فرمانداری) در آینده چه خواهد بود؟

مجتمع تجاری اطلس تبریز

در گوشه وکنار این شهر سرمایه گذاری های کلانی توسط بخش خصوصی و در نهایت سکوت خبری اجرا می شود که قطعاٌ در آینده اقتصاد و تجارت این شهر و چهره ی آن را متحول خواهند ساخت. اما از آنجا که سرمایه گذاران کم توقع آنها ادعایی و مطالبه ای ندارند از این امتیازات شهری – سیاسی بی بهره مانده اند.

طرح هایی مانند: برج شهر( بلوار 29 بهمن)، مرکز تجارت جهانی WTC ( در ولیعصر) و «ستاره باران» در غرب تبریز در منطقه نصف راه قطعاٌ برای بسیاری از مسئولان شهری و مردم ورسانه ها تقریبا ناآشنا هستند و حداقل اینکه از کیفیت و مراحل اجرای و محل تامین اعتبارات آنها اطلاع چندانی ندارند. برای اینکه سرمایه گذاران این طرح ها بدون دریافت امتیازی خاص و ریالی تسهیلات و هبه های شهری و ملی و … کاملا به طور مستقل و خود اتکا احداث می شوند و بدین ترتیب هیچ نهاد و ارگانی هم نمی تواند منتی بر آنها داشته باشد.

مجتمع تجاری ستاره باران تبریز

به عنوان نمونه پروژه « ستاره باران» نه در یک منطقه مرفه نشین و بالای شهر بلکه در غرب تبریز و در منطقه کم برخوردار در حال احداث است و به زودی با قابلیت های خاص و ویژگی های منحصر به فرد خویش، خواهد توانست هم چهره ی منطقه نصف راه تبریز و هم بافت تجاری و اقتصادی و فرهنگی آن را تحت تاثیر قرار دهد.

بدین ترتیب، در حالی که سرمایه گذار این طرح هرگز وارد رایزنی های شهری نشده و به تبع آن هزینه ای را برای خزانه شهر تحمیل نکرده آیا نمی تواند به عنوان یک طرح موفق در امر سرمایه گذاری مطرح باشد؟

مجتمع تجاری ستاره باران تبریز

پروژه «ستاره باران» با معماری خاص و زیبای خویش و با توجه به مدیریت یکپارچه و بی نظیری که خواهد داشت خود می تواند نقطه عطف سرمایه گذاری مدرن در شهری باشد که همواره به استقلال و خوداتکایی بازاریان و سرمایه گذارانش بالیده است.

بدیهی است که تبعات و هزینه های معنوی اجرای طرحهای سرمایه گذاری با این شیوه  بسیار اندک بوده و می تواند به عنوان یک الگو در این حوزه اقتصادی و مشارکت وسرمایه گذاری مطرح باشد.

مجتمع تجاری ستاره باران تبریز

لازم است نگاه مدیریت شورا و شهر و نهادهای سیاسی به بحث سرمایه گذاری قانونمند و نهادینه شده و معیارهای روشن و عملی برای کامیابی یا ناکامی طرح ها اعلام شود تا در آینده به لحاظ تبلیغات منفی علیه یک طرح، متحمل زیان های جبران ناپذیر نشده و طرحی دیگر به خاطر تبلیغات و حمایت رسانه ای گروه ها و شخصیتها، به «کبوتر حرم» مدیران تبدیل نشود!

………………….

گزارش از سعید گلچین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.