تاریخ انتشار : سه شنبه 9 شهریور 1395 - 15:01
کد خبر : 17277

وجهه اجتماعی تئاتر در گرو توجه به مخاطب است

وجهه اجتماعی تئاتر در گرو توجه به مخاطب است

داراخبر،مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی شکل گیری وجهه اجتماعی مؤثر برای تئاتر را در گرو توجه به ارجمندی مخاطب دانست.

به گزارش داراخبر،محمد محمدپور روز سه شنبه در نشست معارفه اعضای جدید شورای نظارت و ارزشیابی تئاتر با تاکید بر لزوم ارتقای سطح کیفی و کمی تئاتر استان، گفت: برای گسترش دایره عملکردی در این عرصه هنری باید از تجارب پیشکسوت های تئاتر و ظرفیت ها و استعداد های جوانان بهره ببریم و در این مسیر کارهای تولیدی امتیاز بیشتری نسبت به آثار تقلیدی دارند.

وی تئاتر را یک هنر برخوردار از عنصر انسانی بی واسطه و چهره به چهره با مخاطب خواند و افزود: در بحث تئاتر هنوز با جایگاهی که شایسته آذربایجان شرقی است، فاصله زیادی داریم و تئاتر استان با وجود استعدادهای انسانی شایسته در این عرصه، به یک تحرک و جهش نیاز دارد.

محمدپور بر ضرورت وجود و گسترش نمایش طنز در عرصه عمومی نیز تأکید کرد و افزود: می توان با بهره گیری از توان حرفه ای فعالان این عرصه، کارهای طنز فاخر و ارزشمندی خلق و ارایه کرد.

وی یادآوری کرد: محتوای اثر نمایشی در کنار ابعاد فنی و حرفه ای از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نمایش طنز می تواند با غنای مفهومی، ضمن انتقادگری، پیام دعوت به مشارکت اجتماعی، همراهی و همدلی مخاطبان را نیز ابلاغ کند.

محمدپور لزوم وسعت نظر کنش گران عرصه ی تئاتر و تماشاگران و افراد صاحب نظر در عرصه ی فرهنگ را یادآور شد و گفت: از کار نمایشی طنز استقبال و حمایت می کنیم در عین حال با محتواهای سخیف و تحقیر و توهین و بدآموزی در عرصه تئاتر مخالفیم.

وی بر نقش پراهمیت شورای نظارت و ارزشیابی تئاتر در ارتقای سطح کیفی تئاتر استان تاکید کرد و گفت: عملکرد این شورا ملاک کیفی سازی تئاتر استان است و می تواند هنر تئاتر را با استفاده از مؤلفه ها و شاخص های فنی و اجتماعی تاثیرگذار به سوی کیفی گرایی و ارتباط موثر با مخاطبانش سوق دهد.

محمدپور با اعلام اینکه در حال حاضر پانزده گروه درجه بندی و ثبت شده در سطح استان فعال هستند، افزود: این تعداد گروه فعال برازنده ی این استان با پیشینه ی غنی در حوزه ی هنر تئاتر نیست و انجمن نمایش استان باید تمهیدات لازم را برای گسترش کمی و کیفی گروه های تئاتر مرکز استان و همه ی شهرستان ها به کار گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با اعلام اینکه کیفی سازی آثار نمایشی با مطالعه و بهره گیری از آثار بزرگان دنیا میسر می شود، خاطرنشان کرد: جوانان و فعالان عرصه تئاتر اگر از دانش و تجربیات هنری بزرگان دنیا بهره ی علمی، فنی و هنری لازم را ببرند و در فرایند تهیه و اجرای عمومی آثار نمایشی متکی به فرهنگ ملی باشند، در آینده شاهد تولیدات مؤثر و غیرکلیشه ای وسیع و متنوعی خواهیم بود.

وی، دقت، سرعت و وسعت نظر در فرایند بازبینی، نظارت و پایش آثار رسیده و نیز پذیرش خلاقیت و ایجاد فرصت برای بداهه گویی هنرمند در صحنه و اعتماد به آنان را از اهم وظایف و ضرورت های کار این شورا برشمرد.

وی همچنین با ابراز تأثر و تألم از درگذشت پیشکسوت تئاتر و سینما، هنرمند فقید داوود رشیدی اظهار کرد: فقدان این هنرمند بزرگ و مردمی، ضایعه بزرگی برای اهالی هنر سینما و تئاتر کشورمان است.

در این نشست اعضای شورای یاد شده نیز به ارائه دیدگاه های خود دررابطه با هنر نمایش و فرآیند ارزشیابی آثار در استان پرداختند و
فرزاد تقی لر به عنوان کارشناس تئاتر، رامین راستی کارشناس تئاتر، حسن رهبر به عنوان کارشناس مسائل سیاسی و آشنا به مسائل هنری، هادی هاشمی کارشناس مسائل سیاسی و آشنا به مسائل هنری و حجت الاسلام عباس عباسزاده به عنوان کارشناس مسائل مذهبی معرفی شدند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.